Vigyazat, lepcso!
A szerelem minden akadalyt legyoz. Valahogy igy lehetne egy
mondatban osszefoglalni Neil Simon Mezitlab a parkban cimu
vigjatekanak mondandojat. Am az ifju hazaspar nem a vilaggal
harcol a boldogsagert, hanem egymassal. Mondhatni: egy het multan
mar annak ellenere elnek egyutt, hogy szeretik egymast. Az ugyved
ferj merev, oldodni keptelen alkat, eletvidam felesege viszont furcsa
dolgokat talal ki: aprocska lakast vesz ki kettojuknek egy lift nelkuli
haz otodik emeleten, ahol sem a futes, sem a tuzhely nem mukodik,
ellenben beesik a ho a torott tetoablakon. A bolondos asszonyka
mindezek tetejeben meg arra is ra akarja birni hitveset, hogy setaljon
vele a parkban - mezitlab, telviz idejen.
A Madach Kamara legkondicionalt nyari bohosaga nem a
hippi-yuppie ellentetet allitja az eloadas kozpontjaba, azt a poent mar
elsutotte a szinhaz masik sikeres eloadasa, a Miert nem marad
reggelire? Igy a kedvesen dinka fiatalasszony nem a szabadsag, a
betokosodott kispolgarok ellen alternativ eletmoddal lazadas
jelkepe, csupan egy tapasztalatlan ifju lany, aki megtanul
alkalmazkodni elete parjahoz es a realitashoz. Szirtes Tamas jozanul
rendparti rendezesenek legfobb es kiapadhatatlan humorforrasa
ekkeppen a megmaszhatatlanul sok lepcso, s a magas emeletek
miatt sopankodo, vagy legszomjtol ajuldozo vendeg. (A hatast
tovabb erositi a hely szelleme, hiszen ebben a szinhazban a foldszint
is emeletnyi magassagban van.)
A lassankent berendezkedo hazaspar valsagos pillanatai
ilyenforman egy spicces hangulatu vitara szukulnek, melynek soran
Fur Aniko jobb hijan fejhangon kiabal, Cseke Peter pedig csendes
nyajassaggal turi sorsat. Az osszezordules nem eletformak kozti
ellentet folyomanya, csupan atmeneti alkalmazkodasi zavar. A
letompitott konfliktus a kibekules tetjet es lirai erejet is lefokozza, igy
semmi sem arnyekolja be tartosan az altalanos derut. Aprocska
lazadas a kulonbozo habitusu kozepkoruak egymasra talalasa is: a
hazban lako csoro bohem elcsavarja az onmagarol megfeledkezo,
amugy zarkozottan huvos anya fejet. Kettosukben Benedek Miklos
szines egyenisege melle Almasi Eva bolcs, remekul adagolt humora
tarsul.
Ami pedig a langyos szinhazi eloadas legfobb tanulsagat illeti: a
tortenetbol napnal vilagosabban kiderul, hogy konnyen
megfazhatunk, mezitlab a parkban.
Magyar Katalin
|
Udv mindenkinek!
Szegedi Csaba irta:
>Persze tudom en, mi zavar sokakat. Az akusztikus hangszerekkel
>evtizedeken at kell gorcsolni, hogy az ember kepesse valjon
>arra, hogy hangszere valoban azt a hangot adja, amit o szeretne
>hallani. Es ez bizony sok hangszernel nem konnyu. Valamelyiknel
>mar maganak a hangszinnek a kello stabilitassal valo megszolal-
>tatasa is komoly kihivas (pl. fuvosok), azutan ehhez jon meg
>a dinamikai es ritmusbeli egyenletesseg. Senki sem kepes csak
>ugy csipobol egyenletes 32-edeket megszolaltatni semmilyen
>akusztikus hangszeren. Es akkor most itt a szamitogep. Megnyomok
>egy gombot, hatradolok a fotelban es olyan precizitassal szolal-
>nak meg nekem nemhogy a 32-edek, de akar 64-edek es 1024-edek
>is :))), olyan finom dinamikai eltereseket allithatok, amilyenek-
>rol egy akusztikus hangszernel meg almodni sem lehet. Es ez
>nem csoda, hogy sok zenesznek - plane a komoly vonalon - bizony
>rosszul esik.
Hat bizony szamomra egy keveset levon a dolog ertekebol, hogy nem
kell erte megkuzdeni. (Egy olimpiai erem sem volna akkora ertek, ha
nem kellene olyan kemenyen megdolgozni erte.) Egy komolyzenesz,
mire eljut oda, hogy komolyzenesz lehessen, mar kora gyermekkoratol
sok mindenen keresztul kell vergodnie. (Aki dudas akar lenni, pokolra
kell annak menni... :-)
Raadasul a komolyzeneben egyaltalan nem az a cel, hogy egyenletes
16-odokat, 32-edeket stb. adjunk elo. Valojaban az igen finom egyenet-
lensegek, szinte erzekelhetetlen dinamikai ingadozas teszi egyenive a
produkciot. Es foleg az a teny, hogy minden egyes muzsikus maskepp
erzi, maskepp ad elo egy bizonyos muvet. Igy szuletnek legendas
eloadok, akiknek egy-egy koncertjere "elzarandokol" a kozonseg.
Mindennek ellenere nem azt mondom, hogy csak a regi, a tortenelem
rostajan atjutott zenei alkotasok lehetnek ertekesek. Sot. Amikor annak
idejen feltalaltak a zongorat, az akkori, csembalohoz es fortepianohoz
szokott kozonseg, es a szakmai kritika a zongorat idegesitonek,
erzeketlennek, jovotlen hangszernek titulalta. Stravinsky is megbukott
a Sacre elso bemutatasa alkalmaval. Az, hogy a mai termesbol mi
lesz klasszikus, azt ugysem mi fogjuk eldonteni.
>> Hogy mi a muveszet, az reszben talan szubjektiv, de a zene az
>> _muveszet_, meghozza a javabol. Letezik alkotomuveszet (mint
>> peldaul a festeszet, vagy a szobraszat), es eloadomuveszet, (mint
>> a szineszet, a tancmuveszet). A zenenek mindket teruleten van
>> szerepe: egy jo szamot jol kell megirni, jol kell hangszerelni,
>> es jol is kell eloadni.
>
Szegedi Csaba irta:
>Es mi a helyzet azokkal a muvekkel, ahol a zeneszerzoi alkoto-
>muveszet es a hangszerjatekos eloadomuveszete egybemosodik
>azaltal, hogy egyes reszleteket a szerzo reszben vagy teljesen
>az eloadoi improvizaciora biz? Ez meg inkabb muveszet - hiszen
>a ket, altalad emlitett muveszeti kategoria egyarant benne van,
>raadasul szorosan osszefonodva -, vagy pedig ettol gyengulni
>latszik a mu, csokkent muveszeti erteket kepviselve?
Igazad van: nem jol fogalmaztam. Azt irtam, a zenenek mindket
teruleten van szerepe. Ugy gondoltam, ez a ket terulet egyaltalan
nem szetvalaszthato, eppen azert, amit Te emlitettel: a szerzo es
eloado kozos alkotasa az, amit mi meghallgathatunk. Ezert erzem
hianyossagnak azt, hogy ha a szamitogepes zenealkotas, a "zeneszer-
zes" fazisan tuljut, (ehhez persze ugyanugy tehetseg, muveszi erzek
elotanulmanyok stb. szuksgesek) onnantol fogva a darab kikerul
az emberi tenyezo befolyasa alol. Mint irtad: gombnyomasra mukodik.
Ezt ugy ertem, ha egyszer megalkottal egy zenemuvet, akkor utana
tok mindegy, hogy Gipsz Jakab, avagy Kis Pista fogja megnyomni a
Start gombot. (Szolj ram, ha nem igy van!)
Szegedi Csaba irta:
>Nagyon nem koser ugy
>viszonyulni a szamitogepes zeneleshez, mintha az egyszeruen csak
>a korabbi, akusztikus zenelest levaltani jott volna letre!
Na nem ettol aztan vegkepp nem felek!
A szamitogepes zene onallo dolog, kulon mufaj, aminek kulon elete,
tortenete stb. van, soha nem fogja helyettesiteni az akusztikus zenet.
Mar sokszor megkongattak a veszharangot a szinhaz felett, hogy
"ennek vege, itt a mozi", megis a jo produkciokon igenis van kozonseg.
Sokszor mondtak: "vege a koncertezesnek, itt a CD", megis bemegy
a kozonseg egy jo koncertre. Vannak szuper jo operafilmek videon,
megis szinte minden este telt haz van az operaban...
A szamitogepes zeneles sem fogja kiszoritani az akusztikus zenelest,
annal is inkabb, mert az e teren tevekenykedoknek nem is ez a celja,
sot, remelem gazdagitani fogjak a zenetortenetet. Hogy milyen modon,
az meg a jovo zeneje...
Most egy rovid idore elbucsuzom, mindenkinek kellemes nyarat!
--Ancsa
|