Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AZSIA 1485
Copyright (C) HIX
2004-09-18
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Kanton (mind)  25 sor     (cikkei)
2 Konzulatus (mind)  8 sor     (cikkei)
3 laowai ket kereken (mind)  255 sor     (cikkei)

+ - Kanton (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bringasok,

Csak felreertesek elkerulese vegett (mert Tibor elfelejtette megjegyezni):  
Tibor es neje a szomszed hazban laknak, nemreg erkeztek, en ihlettem meg  
oket, probalkoznak. Tetszik nekik az ittlet. Van itt Kantonban egy  
maroknyi, de osszetarto csapat magyarokbol. Most probalkozunk egy magyar  
etteremmel is, Shanghai-ban allitolag volt (nem lattam), de hamvaba dolt,  
eleddig szamomra ismeretlen okokbol. Valoszinuleg management szinten volt  
kello hozza-nem-ertes. Nagy lelkesedes, szaktudas nelkul :-)

A kantoni mellett, tkp azzal egyidejuleg tervbe van veve egy shanghai-i  
magyar etterem is, de (valoszinuleg erthetoen) szkeptikus vagyok. Az egyik  
fo befektetom ugyanis shanghai-i, de o is inkabb Kantonban fektet be, itt  
nagyobb a korrupcio, kevesebb a macera, es tobb a penz (nagyobb a  
fizetokepes kereslet). Itt a vallalkozasok tobbsege nem csak  
kirakat-jellegu, hanem szepen meg is terul, villamgyorsan. De a szive  
megis visszahuz, ezert probal ravenni, hogy ott is menedzseljek egyet. Hat  
majd meglatjuk. Elobb a kantoni hozzon eleg zsozsot, majd abbol nyitunk  
Shanghai-ban.

Lehet drukkolni, hogy mielobb lehessen a Gundel-menubol valogatni :-)

Benoe
Del
www.mafanmafan.com
+ - Konzulatus (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ugy tunik hivatalos: tobb mint 10 ev utan ujranyilik a magyar
fokonzulatus Shanghaiban
http://www.nol.hu/cikk/332696

Ezzel kozel 20 fosre nott a helyi magyar kolonia :)

Udv,
Guczo
+ - laowai ket kereken (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Anna,

En meggondolnam a helyetekben a dolgot. Kinat nem cross-country
bringaturakra terveztek. Nezzunk mar kokemeny tenyt, amit nehez lesz
megkerulni:

1. Kinaban alapvetoen haromfajt utfajta van (igazabol van vagy tucat,
de most leegyszerusitve): autopalya, autout (guodao), es foldut. Az
autopalyara NEM lehet felmenni biciklivel. A foldutakon max 10
km/orat tudsz elerni, meg ha tekersz is, mint a motolla. Az autoutak
az egyetlen alternativa. Ezeken ugyan jogilag nem tilos biciklizni,
de epeszu ember akkor sem teszi, a kovetkezo okok miatt:

a) Kina irdatlanul nagy orszag. Pekingbol Kantonba a 105-os autouton
2650 km. Szamoljunk csak. Orankent atlag 10 km-lel szamolva (ennel
tobbet az itteni utakon nem tudsz kihozni), es napi 6 ora tekeressel
szamolva ez 60. Legyen 50, mert hegyek is vannak, el fogtok tevedni,
kozbejon ez-az. Ez 52 napi tekerest jelent. Raszantatok 12 hetet, ami
84 nap. Marad 32 nap Kinara. Nem egy jo arany... Es akkor "csak" 2650
km-t szamoltam, aminel ti joval tobbet kellene lekerekezzetek, ha
Xi'an-ba is be akartok ugorni. Igazabol joval tobb, mint 4000 km-t
kene lenyomni 12 het alatt. Sportembernek is becsuletere valna.

b) Amikor jottok, az ido valoban kellemes lesz, de a nap akkor is
sutni fog rendesen. Nekem is van harom JO minosegu (!!!) bringam,
eredeti japan felszerelessel, a vilag legjobb Manitou fork-jaival,
stb. Es en egesz fiatalkoromban bringaztam, tkp minden nap. Es itt,
ha egy kicsit jobban jut a nap, mar ezerszer meggondolom, hogy
feluljek-e ra. Ugy fogtok izzadni, mint a lo, es a meleg ellen sajnos
sehogy sem lehet vedekezni (eddig a legjobb megoldas a vizpermetezo
volt, novenyekhez adjak, es magadat permetezed otpercenkent). Delre
jove a meleg melle meg jon majd a paras levego. Edzhettek az europai
novenyhazakban. Ha azt kibirjatok, ha az ottani 100%-os paratartalmu
levegoben tudtok tekerni, akkor itt is fogtok tudni.

c) Az itteni guodao-k JARHATOAK, de ezzel kb minden pozitivat
elmondtam roluk. Neha teljesen varatlanul atmennek szuk foldutba,
vagy egyszeruen VEGUK VAN, es kerdezoskodni kell, hogy akkor most hol
is megy tovabb? Vagy hirtelen bemegy az ut egy varosba, es ott csak
oras bolyongas utan talalod ki belole az utat, mint egy
labirintusban. Aztan amikor szeles es jarhato, akkor megjelennek a
buszok, teherautok. Ezek majd rendesen leszoritanak titeket az utrol.
Allandoan mindenki dudal majd ratok, legalabb a zenerol nem kell
gondoskodni. Aztan lesznek sokan, akik lelassitanak es integetnek.
Ezektol is nehez lesz majd megszabadulni. Aztan, ha mar kicsit
tavolabb jartok a fobb telepulesektol, ki is rabolnak majd titeket.
Kina alapvetoen biztonsagos orszag. Viszont kepzeld el, hogy
teherauto sofor vagy, havi 300 yuanos fizuval. Kint a senkifoldjen
elhaladsz ket kulfoldi mellett, akiknek a hatizsakjaban valoszinuleg
egy egesz evnyi fizetesed van, ha nem tiz evnyi. Es ott kerekeznek
minden vedelem nelkul. Ha esze van a fickonak, ott helyben kirabol
mindkettotoket. A teherautokban altalaban van meg 3-4 ficko, ellenuk
semmit nem ertek.Aztan mehetsz panaszkodni kinaul a rendororsre, hogy
valami teherauto volt. Sok szerencset :-)

Nem akarok nagyon negativnak hangozni, de szerintem nem poen
Pekingbol delre lekerekezni. Inkabb onsanyargatas, kevesebb benne az
orom, mint az urom.

Re bringavasarlas, sajnos abban sem tudok sok jot mondani, a
felvazolt scenario-t tekintve. Elegge buta modon Pekingbe mentek
eloszor. Ennek tobb hatulutoje is van (vizum, repjegy vetelara,
valutavaltas, stb), okos ember MINDIG Hong Kong-on keresztul kozeliti
meg Kinat. Tudomasom szerint ez az egy luk van a rendszeren, egyedul
itt lehet fajdalommentesen, vazelin nelkul behatolni Kinaba.
Pekingben hermetikusan zart a rendszer, vizumert lehet Europaban
esedezni (lost time and money and dignity), es a penzvaltasnal
azonnal veszit az ember, valamint ott csak egy iranyba valtanak.

No most megerkeztel Pekingbe, a sok felesleges hercehurca utan, jo
dragan. A nemet fickonak ott a bringaja, az majd csak kesobb lesz
gond. Neked meg nincs, ott akarsz venni. Ujabb hiba.

Pekingben lejarhatod a labad, mire talalsz (ha talalsz egyaltalan,
mert szkeptikus vagyok) olyan hasznalt bringaboltot, ahol eredeti
Shimano (nem koppintas!!) cuccokkal felszerelt, KONNYU bringat kapsz.
Gyanitom, hogy se idod, se kedved nem lesz keresgelni, de meg inkabb
gyanitom, hogy nem is fogsz talalni hasznalt japan bringakat. Itt
delen kb 1000 yuanert ossze lehet epiteni egy vilagbajnok bringat,
ami veri meg az europaban kaphatokat is. 2000 yuanert olyat kapsz,
amivel vilagbajnokok versenyeznek, FS alu cuccot, 5-6 kilos csodakat
(termeszetesen hasznaltan!!!).

Na, ilyen valasztek hianyaban amibol ott lehet valasztani, az valszeg
valami kinai probalkozas lesz. Azaz nehez, szar anyagminoseg,
szetfolyo csavarok, agyak, csapagyak, kenyelmetlen ulesek, izzadsagra
csuszo markolatok, beragado pedalok, stb. Azaz egy olyan bringaval kb
haromszor annyi energiabefektetessel fele olyan gyorsan tudsz
haladni. Ha fogyni akarsz, vagy mazochista vagy, akkor vegulis
megeri, mert olcsobb, mint egy hazibicikli. De kozlekedesre nem
javasolnam.

Ami viszont pozitiv, hogy (van onkritikajuk, ismerik a sajat
termekeiket) minden 20 meteren talalsz bicikli szerelo muhelyt.
Viszont ha kinai biciklit veszel, akkor ott is fogod tolteni a kinai
utazasod idejenek a 20%-at.

A legszarabb egyebkent a belsogumik minosege. Meg sima uton is kb
naponta fogod cserelni, mert a legkisebb belso horzsolodasra
kilyukadnak. A masodik foellenseg az abroncs. Egyszeruen keptelenek a
kinaiak jo minosegu abroncsot gyartani. Meg a legjobb is csak par
napig birja, aztan lehet allitgatni, mert az itteni utakon par lukba
belemesz, es nyolcasod lesz.

Ha olyan bringat akarsz, ami birja a kinai utakat, olyan is van.
Minden parasztnak ilyen van. Husz kilo, meg lehet pakolni rendesen,
akar jegszekrenyt is lehet rajta szallitani. A gond csak ott van,
hogy nincs noi valtozatban (a noi vaz felannyit sem bir), es
beleizzadsz, ha hegyre fol kell vele menni.

Aztan ott a kerdes: mountain vagy race bike? A mountain bike,
akarmennyire is "natural choice" zoldfulueknek, NEM JAVALLOTT. Most
feltetelezem, hogy sikerul valahol JO MINOSEGU, azaz rendes acelbol
keszult, rendesen megmunkalt agyakkal, accessories-zel felszerelt
bringat szerezni valahol... akkor mindenkepp a rac bike javallott. A
mountain bike-ok (bar abban is sokfajata van) legnagyobb hibaja a
szeles kerek. Minel szelesebb egy kerek, arnayosan tobb energiat kell
befektess a pedalozasra. Minel vekonyabb kereku versenybringat kell
szerezni. Viszont a kinai utak olyan szarok, hogy csak a legjobb
minosegu abroncs az, amivel viszonylag sokaig lehet birni. Az olyan
abroncs viszont szerintem eszkaon (Peking) nem lesz kaphato, itt
Kantonban is csak hasznaltan van, es jo draga (700 yuan egy jo belga
abroncs!!). Iranyado: kisujj vastagsagu guminal vastagabb gumit ne
vegyel. Ahhoz viszont specko abroncs kell, ami draga es csak itt
delen van (szerintem), mivel ilyet legalisan Kinaban nem lehet kapni,
kinaiak nem gyartjak, csak becsempeszve lehet beszerezni, eszakon nem
csempesznek, csak delen.

Na ennyit a bringa reszerol az utnak. En NEM TENNEM.

Viszont, van alternativ megoldas!

Nagyvarosbol nagyvarosba VONATTAL mentek. A vonatra fel lehet tenni a
bringat, no problem. Vagy: otthon hagyjatok a bringat, delre jottok
elobb (NEM Pekingbe!!!!), itt vesztek egy hasznalt 250 cc-s motort
(sokfajta van), azok erosek, gyorsak. Azzal 12 het alatt szepen
bejarjatok Kinat, aztan visszaerve DELRE (!!!), itt eladjatok a
gepet. Max 2000 yuant veszitetek az uzleten. Viszont sokkal olcsobban
tudtok az orszagon belul utazni, mert a benzin olcso. Es ezek a
250-400 cc-s motorok siman tudnak 140-160 km/orat, ezzel mar lehet
UTAZNI.

Sot! Meg jobb otlet. Itt delen vesztek egy 2500 cc-s mocit. Aztan
Pekingbol utaztok vissza Europaba. Ott adjatok el a motort, KETSZER
ANNYIERT. Az eszaki gyerekek ki vannak ehezve ezekre a deli
finomsagokra, ott meg vannak fosztva nyugati dolgoktol. Siman el
tudod adni a motort ketszer annyiert. Azaz a nyeresegbol megvan a
benzinkoltseg, kaja, szallas. Ingyen bejarni Kinat :-) Ha ketten
vagytok, vehettek ket motort is, meg jobb. Meg kerestek is rajta.

Egy ilyen 250 ccs eredeti japan Yamaha vagy Honda itt olyan 5-6000
yuan korul van. Pekingben 15000-ert a hulyenek is megeri. Szerintem
siman el lehet adni 20000-ert is, annyit kersz erte, amit akarsz, ott
eszakon csak almukban latnak ilyen gepeket.

Ez egyebkent all a bringara is. Itt veszel egy top notch japan
bringat, es ott eladod :-)

Aztan a szallas: satrat el kell felejteni. Romantikus, de itt NEM
MUKODIK. Ez nem Europa. Itt nincsenek satras kempingek. Itt minden be
van epitve, egy tut nem lehet leejteni. A szabad termeszetben ugyan
FIZIKAILAG felverheto a sator, de megintcsak NEM JAVALLOTT. Se viz,
se kaja, sbt nem lesz a kozelben. Valamint meg ott is, ahol latszatra
senki nincs, ott van parszaz meter kozelben valaki. Es ugyanaz a
gond: ha rajonnek, hogy ott jarkaltok vedtelenul egy atlag kinai 10
eves fizujaval a zsebetekben, hat a jo Isten ovjon meg titeket.

Jo hir viszont, hogy olcsok a szallodak Kinaban, es mindenhol vannak.
Megint gond, hogy eszakra mentek. Ott ugyanis betartjak azt az
igazsagtalan szabalyt, miszerint kulfoldi nem lakhat meg olcso
szallodaban. Az a szabaly ugyanis Kinaban, hogy kulfoldi legalisan
csak 4 vagy 5 csillagos szallodakban lakhat. Azok viszont DRAGAK. Itt
delen szerencsere eleddig csa egyetlen egy szallodat talaltam, amely
betartottak ezt a szabalyt. Az itteni 1-2-3 csillagos szallodak
(olcsok! 25-50 yuan kozott egy szoba) leszarjak magasrol az ostoba
pekingi vezetest, es termeszetesen barki megszallhat, kinai vagy
kulfoldi, oket nem erdekli. Itt penz beszel, nem politika. De eszakon
rossz tapasztalataim voltak, csak hosszas egyezkedessel lehet oket
ravenni. A legjobb az, ha kinaival utaztok, az veszi ki a szobat, t
pedig este belopoztok. EZ KINA. Sorry. 

Egyebkent szemet szemert alapon Europaban a kinaiknak sem szabadna
olcso szallodaban megszallni. Terjesszetek a szot, aztan vezessuk be
mi is otthon, hogy kinai csak 4-5 csillagos szallodaban tudjon
megszallni. Akkor talan magukba szallnak egy kicsit.

Mondom itt delen nincs gond, mert itt pragmatikusan gondolkodnak.
Tudjak jol, hogy a kulfoldi nem hulye, nem fog megszallni 1500
yuanert, amikor 50-ert is meg tud.

Na ennyit Kinarol diohejban.

A tervetek erdekes, de szerintem onpusztito, sok ertelme nincs.
Semmit nem fogtok atni Kinabol, max a biciklijavito muhelyekbol, ha
tenyleg igy akartok vegigkerekezni az orszagon. A satrat el kell
felejteni.

Ja, meg kihagytam ket erdekesseget. Nemet haverod nemet biciklije (az
is made in china egyebkent, ha jobban megnezed, csak hat...)
valoszinuleg sokaig fog tartani. De egy Kina utat az sem fog csont
nelkul kibirni. Es itt lesz a gond: amint itt javitani kell, majd
szepen elcseszik a helyi javitomesterek. Ezeknek fingjuk nincs a jo
bringakhoz, nem ertik, mitol jo az a jo bringa. Tehat nekiesnek majd
csavarhuzoval es kalapaccsal, es byebye jo bringa. Van itt egy
amerikai haverom, hozta magaval amerikabol a SZUPER mountain
bike-jat. Azzal jart itt mindenhova.

Aztan elszallat a shimano csapagya. Itt jajveszekelt nekem, hogy most
mi lesz. Megmutattam neki par muhelyt, a ficko szohoz sem jutott. Itt
sokkal jobb, modernebb es OLCSOBB japan alkatreszek vannak, mint az
USA-ban. Rajott a hulyeje, hogy ha itt vett volna bringat,
felannyibol ketszer olyan jot vehetett volna.

De ez a kanaan csak itt delen van, kozel HK-hozes Taiwanhoz. Itt sok
a csempeszaru, nagyon jo minoseguek es olcsok. Eszakon csak csopog a
nyaluk az embereknek, aztan neha lejonnek, bevasaronak.

Ha okosan delrol hatoltok be kinaba, se vizum nem kell (itt helyben
lehet kapni par ora alatt, olcsobb, mint a kulkepviseleteken), se
currency problem nincs (mindent valtanak, es JOL, nagyon kicsi
arressel), es lehet kapni MINDENT. es megszallhatsz 1 csillagos
lukakban is 25 yuanert. Es vehetsz hasznalt japan motort, autot
OLCSON. Auto talan meg jobb uzlet, mint motor! Mert eszakon hideg van
(kivul is, fejekben is), motor nem annyira divatos, mint itt. Viszont
mindenki autora gyujt, es veszik a meregdraga helyi gyartasu, szar
minosegu autokat.

Itt veszel egy 4-5 eves Toyota Crown-t 40 ezerert. Ott eladod 150
ezerert. Bingo. Vagy vehetesz olcsobbat is, Nissan, Mitsubishi, van
itt minden, 6-7 evesek vannak 20 ezerert. Ott siman megadnak a
kiehezett eszakiak egy szazast is erte. Ezek a japan gepek (igaz,
fele jobbkormanyos) meg 6 evesen is sokal jobbak, mint egy vadi uj
helyi formedveny. MERNOKILEG, nem jogilag persze :-)

Ha kotitek az ebet a karohoz, es csakazertis Pekingbol delre, es
biciklivel, es satorral, akkor SOK SZERENCSET, es ha elve
megusszatok, Kantonban feltetlenul ugorjatok be egy jo kis
masszazsra. Apropo! Szalloda helyett meggondolando: Kina-szerte
mindenhol, meg a legkisebb faluban is vannak MASSZAZS helyek.
Kinaiul: ANMO DIFANG. Megerkeztek valahova, es elkezdtek anmo
difangozni, majd mutatjak az emberek, hol van elet. Na, ott, ha olyan
jo keson, 11 korul erkeztek, lehet trukkolni. Rendeltek harom ora
massazst SANGE XIAOXI, es utana egyszeruen elalusztok. Reggel
felkeltenek titeket, fizettek harom orat (faluban olcso, 50 yuan), es
kesz. A legtobb masszazs helyen van szauna es furdo is.

Na, ha erre jartok, telefon es email elobb, Kantonban ingyen elhettek
nalunk. Contact parameters: www.mafanmafan.com.

Ja, es mire ideertek, a magyar etterem mar mukodni fog (remelem)!

Ciao,

Benoe
Del (Kanton) since 1997

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS